Wat staat er op het spel bij een nieuwe bedrijfsnaam?

Professionele naamgeving is een mythisch vak. Dat komt allereerst door de bedragen die rondgonzen: duizenden of zelfs tienduizenden euro’s voor een uiteindelijk meestal heel eenvoudige combinatie van klanken of woorden. Hoe kun je dat soort bedragen rechtvaardigen?

Kijk naar de uren, niet naar de bedragen

Je kunt met de natte vinger uitgaan van een gemiddelde uurprijs van ongeveer 100 euro voor de activiteiten die bij naamcreatie komen kijken. Dit is afgezien van kosten van juristen. Bij een bedrag van 5000 euro krijg je dus diensten in de omvang van 50 mensuren, verdeeld over iedereen die eraan meewerkt. Een team van 5 mensen kan er dus gemiddeld iets meer dan een dag per persoon aan besteden, inclusief contacturen, presentaties e.d. Je moet het bedrag evengoed afzetten tegen wat je ervoor krijgt: wat zijn de risico’s van zelf een naam bedenken en welke meerwaarde kan een door professionals bedachte naam je geven?

De risico’s van zelf een naam bedenken

De risico’s verschillen sterk per markt. In een internationale markt met veel aanbieders is het vinden van een juridisch risico-arme naam met meerwaarde een moeilijke opgave. Dit is de reden waarom veel bedrijven een weinig onderscheidende naam dragen en ook de reden dat er veel juridische conflicten plaatsvinden.Juridische conflicten over merken lopen gemakkelijk in een bedrag dat veel hoger is dan de kosten van professionele naamcreatie.
  Bij andere markten, zoals bij een lokaal gericht bedrijf dat geen merknaam wil deponeren, is het vinden van een naam minder moeilijk.

Dit vind je misschien ook leuk...