Menu Sluiten

Stappenplan bedrijfsnaam of merknaam bedenken

Over een bedrijfsnaam of merknaam kun je maandenlang nadenken. Maar je kunt het ook snel en gestructureerd aanpakken. Ons stappenplan voor naamontwikkeling helpt je daarbij.

Stap 1 Kies een plan van aanpak

Je hebt geen maanden nodig om een naam te bedenken, maar reserveer het liefst tenminste zo’n twee weken voor het creatieve proces. Die tijd is ook normaal gesproken het minimum wanneer je Hoenoemik? inschakelt. Ga je zelf aan het werk, stel dan een team samen. Een groep van 5–8 mensen is een goed streven.

Stap 2 Formuleer een duidelijke opdracht

Zelfs wanneer je alleen werkt is het goed om op papier te zetten wat je precies zoekt. Een document met je wensen, je eisen en achtergrondinformatie zoals namen van concurrenten. Bij Hoenoemik? gebruiken we hiervoor een briefingformulier. Hiermee stel je snel een scherpe opdracht op.

Stap 3 Eerste ronde

Het verzinnen kan beginnen. Onze beproefde methode is om te werken in twee rondes. In eerste ronde is alles toegestaan en gaat het erom kandidaat-namen in zo veel mogelijk verschillende richtingen uit te proberen. Regelmatig komt in deze fase de winnende naam al op tafel, maar dat is niet het hoofddoel.

Stap 4 Review en aanscherping

Er ligt nu een lange lijst met kandidaat-namen. De bespreking hiervan zal vaak leiden tot een aanscherping van de opdracht.

Stap 5 Tweede ronde

Bij de tweede ronde naamvoorstellen wordt de lijst aangevuld met nieuwe namen in richtingen die er tijdens de review positief uitkwamen.

Stap 6 Tweede review en samenstelling shortlist

Tijdens de tweede review worden de beste voorstellen geselecteerd voor de shortlist. Dit is typisch een lijst van tussen de twaalf en twintig namen. Deze namen worden gecontroleerd op bijvoorbeeld beschikbaarheid als merk, als domeinnaam en op naamgenoten in zoekmachines.

Stap 7 Keuze en eventueel aanvullend onderzoek

Nu is het moment aangebroken om de winnende naam te kiezen. Een voorbehoud is belangrijk, want soms blijkt een naam onverhoopt toch niet mogelijk, bijvoorbeeld door juridische bezwaren. Een keuze voor een topnaam met twee reserves is meestal safe. Deze worden verder gecheckt. Meestal is het verstandig is om hierbij een merkenjurist in te schakelen en in sommige gevallen wil je ook marktonderzoek uit (laten) voeren.

Stap 8 Klaar!

Je hebt een definitieve, juridisch solide en door iedereen omarmde naam! Klaar om door een ontwerper in een logo om te zetten. Klaar om er een campagne voor te maken. Klaar om er de wereld mee te veroveren.

Geplaatst inA Naamontwikkeling, Tips & trucs