Menu Sluiten

Over ons

Hoenoemik? is opgericht door mij, naamspecialist en copywriter Wouter van der Land. Ik werk samen met andere specialisten zoals collega-naamcreatieven, juridische adviesbureaus, grafisch ontwerpers, marktonderzokers en merkadviseurs. We kunnen het complete traject van naamgeving verzorgen en begeleiden.

Opdrachtgevers voor naamontwikkeling

Selectie van onze opdrachtgevers (meer referenties op aanvraag):

  • Woningcorporatie Actium
  • AFC Ajax
  • Aveq
  • Brand Capital
  • Het Coachhuis
  • Gemeente Den Haag
  • GGN
  • Groep/communicatie
  • Hemmen & Solarz
  • Hulpmiddelaar
  • JOP recruiting
  • JWT
  • Markeys
  • Ministerie van Economische Zaken
  • Naem
  • Next Valley
  • Vorm & Vorm
  • Woonstad Rotterdam

Enkele cases

Hulpmiddelaar (Fundis zorggroep)

Een initiatief van een grote dienstverlener in de zorg. Deze organisatie zoekt naar vernieuwende middelen voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen. Deze hulpmiddelen verhuren ze binen de eigen groep en aan andere zorgorganisaties. Hiermee worden ongelukken voorkomen en worden ziekenhuizen, hulpdiensten en verpleeghuizen ontlast. Hulpmiddelaar benoemt zowel de producten als de bemiddelende rol.


Haagse Houtjes

Naam voor een nieuwe Haagse snoepspecialiteit. Knipoog naar zowel Haagse hopjes als de ‘Haagse Hout’. Aangekleed met authentiek verhaal: het bos dankt zijn voortbestaan aan een door Willem de Zwijger getekende wet uit de zestiende eeuw, Akte van Redemptie. Dat weerhield de gewone Hagenees niet om houtjes te rauzen tijdens koude winters. Aan die geschiedenis is dit snoep en eerbetoon.


Horrify, Scifinder en The Green Channel

Mediabedrijf Dutch Channels ontwikkelt videokanalen voor nichemarkten. Voor drie kanalen bedachten we namen. Het horrorkanaal Horrify leverde veel publiciteit op, van Linda tot RTL. Het is natuurlijk een knipoog naar Spotify, waardoor het direct duidelijk is dat het om een streamingdienst gaat. Maar het is ook een woord dat gewoon in het woordenboek staat. Voor een sciencefictionkanaal bedcahten we Scifinder, een naam die lekker scifi klinkt. Voor een kanaal over de natuur en tuinieren adviseerden we om de kleur groen te claimen: The Green Channel.


Level V

Feller Media waseen van de toonaangevende bedrijven op het gebied van online video, livestreams en de verslaggeving van events. Toen besloten werd om deze activiteiten te splitsen waren er twee nieuwe bedrijfsnamen nodig. Voor de online videotak bedachten we Level V. De naam is een verwijzing naar het hoge niveau en bevat een opvallend palindroom (spiegelwoord). Het logo is helemaal spiegelbaar.


Yoga-Uurtje

Een starter van een Yoga-school zocht een naam voor haar lesaanbod. Ze wilde minder zwaar en serieus overkomen dan het bestaande aanbod. Vandaar deze lichtvoetige naam. Yoga-Uurtje is inmiddels op vier locaties een begrip.


Next Valley

Naam voor een investeringsfonds van een vermogensbeheerder dat specifiek investeert in vernieuwende technologie. Associatieve naam die feilloos de lading dekt.


A.R.T.Z. | Alliantie Reginale TopZorg

Opdracht van merkcreatiebureau Naem. Drie Gelderse ziekenhuizen sloegen de handen ineen om samen hoogspecialistische zorg te kunnen blijven leveren in de buurt van patiënten en hun gezin.
 De opdracht was complex omdat het merk niet te veel mocht concurreren met de namen van de ziekenhuizen, maar tegelijkertijd moest helpen om de vernieuwende aanpak te promoten. Een beschrijvende naam met een hanteerbare afkorting bleek de beste oplossing. In lopende tekst wordt A.R.T.Z. met puntjes geschreven om te benadrukken: deze afkorting staat ergens voor.


Gerbrandyprijs

JOP is een bemiddelingsbureau voor interim-overheidspersoneel. Het zette zichzelf op de kaart met de eerste jaarprijs voor interimmers, waarvoor wij de naam mochten bedenken. Pieter Gerbrandy was interim-premier tijdens de Tweede Wereldoorlog en is zeker binnen de overheid nog een bekende en gezaghebbende naam. Zijn nazaten verleenden toestemming en een aantal ervan kwam ook naar de uitreikingen. Dit zorgde voor het nodige rumoer rond deze informele prijs. Het leverde JOP ook veel contacten met opdrachtgevers en kandidaten op.


Vorm & Vorm

Organisatie die opereert op het snijvlak van sport en design. De dubbele naam à la Saatchi & Saatchi en Bird & Bird is hier dus meer dan een aandachttrekker.


Vierstroom: Meerkeuzezorg

Zorgorganisatie Vierstroom ontwikkelde een pakket waar klanten extra diensten uit kunnen afnemen. Hiervoor bedachten we de bondige naam Vierstroom Meerkeuzezorg, waarbij ‘meer’ ook aangeeft dat het om een pluspakket gaat.


Chemiezine

Voor de branchevereniging van de chemische industrie in Nederland bedachten we deze naam voor een e-mailnieuwsbrief. De naam is een chemische verbinding tussen chemie en e-zine.


Woonstichting Actium

Twee woningcorporaties in Friesland en Drenthe fuseerden en zochten een naam. De voorkeur ging uit naar een klassiek klinkende naam en een naam die paste bij hun speerpunt: klantgerichtheid. Actium is geen potjeslatijn, maar een bestaande plaats in het oude Griekenland (eveneens in het noorden). De naam doet ook denken aan woorden als actie en actief.


AFC Ajax: Kick Off Festival

Ajax zocht een naam voor zijn open dag die zou overbrengen dat er veel meer te beleven zou zijn dan topspelers die uit een helikopter stappen.