Naamcreatie is niet moeilijk, alleen ingewikkeld

Naamadviesbureaus vragen soms meer dan 10.000 euro voor het verzinnen van een naam, exclusief juridisch onderzoek en depot. Dit klinkt heel hoog, maar als je naamgeving als adviestraject aanpakt, zit je hier al snel op (Dit zijn niet allemaal noodzakelijke uren, maar sommige klanten stellen daar prijs op). Het probleem dat ik met dit soort bedragen heb is dat ze een halo-effect geven. Naamcreatie lijkt iets heel moeilijks. Het tegendeel is echter waar. Naamcreatie is niet moeilijk, maar alleen een beetje ingewikkeld. Onze ervaring met de workshops is dat de meeste mensen moeiteloos zelf aan de slag zijn, mits gevoed met de juiste kennis en inspiratie. Door het bedrag van 10.000 euro klinkt het alsof je in een paar uur een exclusief horloge leert te maken. In zekere zin is dat ook zo.

Waarom valt de moeilijkheidsgraad van naamcreatie wel mee?

Er zijn een paar redenen die gegeven worden waarom naamontwikkeling wél moeilijk zou zijn. Een ervan is dat veel namen al ‘bezet’ zijn. Dit geldt alleen voor namen die volgens veelgebruikte procedés zijn gevormd. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Wil je toch zo’n naam volgens een standaardprocedé, dan is naamcreatie nog steeds niet moeilijk. Doordat er zo veel namen bezet zijn, is de keuze beperkter en dus eenvoudiger.

Beredeneerde naamkeuze

Een tweede reden is dat het moeilijk is om nieuwe namen te beoordelen. Ook dit valt wel mee. Je kunt in de meeste gevallen een beredeneerde keuze maken. In de praktijk komen problemen bij een naamkeuze voort uit onvoldoende kennis en contraproductieve groepsprocessen.

Creatieve proces bij naamontwikkeling

De derde reden die gegeven wordt, is dat het creatieproces zelf moeilijk is. Wanneer je zonder ervaring achter een blanco vel papier gaat zitten, zal dat meestal zo zijn. Maar met een goede opdrachtformulering en de methodiek uit onze werkgidsen kan bijna iedereen gemakkelijk tientallen kandidaat-namen vinden voor de meeste opdrachten. Dit levert zelfs bij een kleine groep meestal voldoende namen op om een beschikbare naam met meerwaarde te vinden. Ervaren naamcreatieven zijn sneller en beter in het vinden van kandidaat-namen, maar gebruiken afgezien van enkele uitzonderingen geen moeilijke procedés om namen te vinden.

Kennis delen versus consultancy

Onze aanpak is gebaseerd op kennis delen. Je geeft de klant dus huiswerk mee. De voordelen zijn echter aanzienlijk: de uiteindelijke naamkeuze is gebaseerd op eigen kennis van de opdrachtgever. Bij de traditionele aanpak van naamcreatie als consultancy weet de opdrachtgever niet hoe de naam tot stand is gekomen. Onze aanpak bespaart ook veel tijd.

Dit vind je misschien ook leuk...