Naamadvies

Het bedenken van merk- of bedrijfsnamen in opdracht is aan de ene kant een creatief vak (naamcreatie). Aan de andere kant is het advieswerk. De opdrachtgever wil dat de nieuwe naam ‘iets doet’ en als opdrachtnemer adviseer je over wat dat ‘iets’ kan zijn en hoe een naam dat kan doen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Foto: Benjamin Child (Unsplash, vrije licentie)

Naming consultancy

Consultants hebben de naam donkere pakken te dragen, dure auto’s te rijden en tarieven te vragen waar je je hele huis van kan laten schilderen. In ruil daarvoor levert de consultant werk dat dit bedrag rechtvaardigt en dat door het volgen van het advies terugverdiend kan worden.Vaak gaat het advies gepaard met uitvoerend werk. Financieel adviseurs doen je boekhouding, juristen stellen contracten e.d. op en communicatieadviseurs voeren de regie over een campagne. Wat doet een naming consultant?

Petten

Laten we eerlijk zijn: er bestaan geen naming consultants. In elk geval niet in de zin dat accountants, juristen e.d. consultants zijn. Wie opdrachtgevers aan een naam helpt, heeft verschillende petten tegelijk op. (En draagt niet noodzakelijk een donker pak)

Pet 1: reisleider

Het proces van naamgeving is een reis naar een nieuwe, avontuurlijke bestemming. De reis is niet zonder gevaren: er zijn moerassen, ravijnen en opgedroogde rivieren. De naamadviseur is je reisleider. Hij begeleidt de hele reis, staat klaar voor vragen en brengt je op de bestemming.

Pet 2: leraar

Het is niet overdreven om te stellen dat het kiezen van een naam draait om INZICHT. Met hoofdletters dus. Een goede keuze is zowel gebaseerd op raio als intuïtie. De naamadviseur voedt je met kennis die je zelf verinnelijkt tot intuïtie.

Pet 3: wetenschapper

Marktonderzoek kan een waardevolle ondersteuning bieden bij de naamkeuze. Omdat spontane reacties op kandidaat-namen geen goede voorspellers zijn van succes, vraagt het om meer dan een eenvoudig panelonderzoek. De naamadviseur kent onderzoeksmethoden die hout snijden.

Dit vind je misschien ook leuk...