Zelf een naam bedenken

Een goede product- of bedrijfsnaam bedenken is moeilijk omdat je iets zoekt dat fantastisch en toch heel eenvoudig is. Hoenoemik? helpt je graag met naamontwikkeling of een workshop, maar we kunnen ons voorstellen dat je (eerst) zelf aan de slag wilt. Op deze pagina geven we je uitgebreide tips.

Tip 1: koop ons boek

Ons boek Hoe noem ik mijn tent? is de enige complete gids voor bedrijfsnaamontwikkeling. Toegespitst op de horeca, maar geldig voor alle branches. Voor 14 euro krijg je voor 2000 euro advies.

Tip 2: het begint met een goede opdracht

Formuleer een duidelijke opdracht, ook als je in je eentje werkt. Zowel een te vrije als een te strenge opdracht leidt zelden tot een goede naam.
 In een drukke markt is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om een korte naam te vinden die én als merk én als .com-domein én als .nl-domein én iets zegt over je diensten én goede associaties oproept én door alle directieleden wordt omarmt. Een eis voor een exacte domeinmatch kun je dus beter vervangen door een wens.Geef ook iets langere namen een kans. Een langere naam is minder hanteerbaar, maar je hebt meer ruimte voor betekenis.

Tip 3: varieer op namen in je eigen branche

Ga als opwarmronde op zoek naar lijsten van branchegenoten in binnen- en buitenland. Varieer op deze namen.

Tip 4: varieer op namen in andere branches

Zoek je een naam voor een kledingmerk of club? Varieer op namen voor parfums. Zoek je een naam voor een uitgeverij? Varieer op namen van romans of platenlabels. Zoom in op Google maps en varieer op de namen van straten, bossen, bergen en bedrijfsnamen die je opvallen.