Trends in merknamen

Bij het verzinnen van merknamen, bedrijfsnamen of andere namen is trendwatching een belangrijk hulpmiddel.In elke markt zijn er tradities en trends en inzicht hierin helpt je om een keuze te maken voor een klassieke, trendvolgende, vernieuwende of excentrieke naam.

Tradities en trends

Sommige naamgevingstradities zijn honderden of zelfs duizenden jaren oud. Een beschrijvende naam handzaam afkorten, zoals IBM, werd ook al gedaan door de VOC; de Romeinen gebruikten al dierlijke personages om naar bedrijven te verwijzen, net zoals de Beren restaurants dat nu doen; bedrijven vernoemen naar de eigenaar gebeurt al sinds er bedrijven bestaan; en producten een herkomstnaam geven gebeurt al sinds er handel over enige afstand plaatsvindt. Voor de meeste stijlmiddelen die voor merknamen gebruikt worden, bestaat een oud-Griekse term, wat erop wijst dat ze op het Atheense marktplein al druk werden gebruikt om waren aan te prijzen. De Grieken maakten overigens ook al reclame door met bewerkte schoenzolen markeringen in het zand te maken.
  Toch bestaan merken zoals wij die kennen pas sinds de negentiende eeuw, als gevolg van de invoering van merkwetgeving. Het werd mogelijk om namen te ‘bezitten’ en daarvan werd volop gebruikt gemaakt om de talloze nieuwe uitvindingen een beschermbare naam te geven. Maar merknamen moeten niet alleen uniek zijn, ze moeten ook bij het publiek in de smaak vallen. De creativiteit niet alle kanten uitspringt, maar duidelijke trends volgt in woordkeuze en stijlmiddelen. Quizvraag: wanneer werden merken als het Raket-ijsje en de Milky Way geïntroduceerd? Precies: tijdens de glorieuze beginjaren van de ruimtevaart.

Moet je trends volgen, vóór zijn of negeren?

Hoe je om gaat met trends bij het verzinnen van merknamen hangt af van je strategie en van je markt. Een goed voorbeeld is de wijnmarkt. Een grote trend wordt gevormd door de zogenaamde critter-labels: etiketten met dieren erop en een eventueel humoristische naam, zoals Chat-en-Oeuf, Bored Doe, Goats do Roam, Wild Pig en Arrogant Frog. De markt is ermee overspoeld en uit onderzoek is gebleken dat wijnliefhebbers de voorkeur geven aan een informatieve naam. Met een merknaam als Austrian Pepper speel je daar op in. Veel wijnhuizen hanteren naast verschillende wijnstijlen nu ook verschillende naamstijlen.

Belangrijke trends in merknamen

Het team van Hoe noem ik? verzorgt jaarlijks een trendrapport met een bespreking van naamtrends in verschillende markten en landen. Stuur ons een e-mail wanneer je dit bij verschijnen wilt ontvangen. Hieronder bespreken we enkele grotere trends voor merknamen en bedrijfsnamen, die voor meer markten van toepassing zijn.

Drielettergrepige abstracte namen

De twee merken Trivago en Zalando hadden dezelfde strategie: met heel veel venturekapitaal internationaal marktaandeel met een online dienst te veroveren. Met genoeg geld en een lange adem kun je dit vor elkaar krijgen met een abstracte naam en een onontkoombare naamsbekendheidscampagne. Door dit mediageweld is acceptatiegraad voor drielettergrepige quasi-mediterrane namen gegroeid.

Geheugensteuntjes

De versnippering van aandacht heeft ertoe geleid dat naambekendheid opbouwen zelfs voor grotere bedrijven moeilijk is geworden. Je ziet dat bij het verzinnen van merknamen vaker wordt gekozen voor stijlen die een naam beter onthoudbaar maken. Mnemonaming dus.

Startupnaamtrends

Startups die investeerders zoeken, kiezen vaak een naam met elementen die al door andere, succesvolle startups zijn gebruikt. Instagram inpireerde bijvoorbeeld namen als Instacart en en Instamojo, waarvan de tweede delen van de naam ook al bij andere startups te vinden zijn. De originaliteit is meestal laag, maar het zijn onmiskenbaar startuppy namen en dat wekt vertrouwen bij investeerders. De nieuwste versie van onze blendgenerator heeft een module voor dit soort namen.

Samenvoegingen

De samenvoeging, de vorm van Black & Decker, Cocktails & Dreams, Ashford & Simpson, Van Heinde & Verre en Dille & Kamille is momenteel weer populair. Dit is een geval van terug van nooit weggeweest, want hij wordt altijd wel toegepast. Ze zijn gemakkelijk te verzinnen en leveren al snel een naam op die relevant is, goed te onthouden en te claimen als domein en merk.

Een licht obscure naam onderstreept je status als indie.

Een licht obscure naam onderstreept je status als indie.

Indie-naming

Kleine bedrijven die zich afzetten tegen de mainstream van grootschalige productie en massamedia zijn al jaren in opkomst. Sterker nog, een drankengigant als Diageo zet momenteel zelf ‘onafhankelijke’ stokerijen op. Voor indie-merken is een naam op basis van een intern grapje of een anderszins eigenzinnige of zelfs excentrieke naam een bevestiging van de onafhankelijkheid. Het heerlijke bier Ubu (zie foto) is vernoemd naar de bedrijfshond die weer is vernoemd naar père Ubu, die weer is vernoemd naar de natuurkundeleraar van Alfred Jarry, uitvinder van de ‘patafysica. Ook wanneer je dit niet weet is de klankcombinatie Ubu een teken van onafhankelijkheid.

Andere talen

De laatste oorlogsmisdadigers uit WOII zijn te oud en/of te ziek om berecht te worden en de meeste startende ondernemers hebben ouders van na de oorlog. Dit maakt Duitse namen weer bon ton. Maar ook andere talen zoals Frans, Spaans, Portugees en Grieks worden ontdekt als bron voor naamgeving. De trend wordt geholpen door vertaaltools waarmee je simultaan in tientallen talen kunt laten vertalen. Je moet je wel realiseren dat je klanten niet de moeite zullen nemen om de omgekeerde weg te volgen.

Extreme retro

De restaurantnaam Fa. Speijkervet, met logo in artdeco-letters, is een goed voorbeeld van extreme retro. De tijd van 100 jaar geleden inspireert. De Omroep Max-generatie zal dit waarderen.