Portfolio naamcreatie

Een selectie van enkele door ons bedachte namen.

Hoe noem ik mijn tent?

Hoe noem ik mijn tent? is een door Wouter van der Land geschreven complete gids voor het vinden van een bedrijfsnaam, toegespitst op de horeca. Het behandelt alle aspecten: de eigenschappen van een goede naam, de juridische ins en outs, creatieve technieken, onderzoek, digitale hulpmiddelen en trendwatching. Uniek is een bijna compleet overzicht van mogelijke stijlen en thema’s bij naamgeving. Deze stijlen worden deels met suggesties van eigen hand geïllustreerd: o.a. Lemons & Melons (anagram); Aarts Straatje (bijna-palindroom); Vlinders in de Keuken, Toendra & Kiezelgoer, sportcafé De 16 (associaties); Lobster Claw Lounge (bijzondere plantennaam); Meester Mees, Fröbel & Gödel, In de hoek, Frik, Spijbelen, Schoolstra (voor een zaak in de Schoolstraat); Meisje van het Meer, Het Stille Water, Rouille, Het Haaienmeer, Storsjön, Meer!Meer!Meer!, Van der Plas & Van der Ven, De Natte Kuil, Blackwater & Cream (voor een zaak aan een meer); De 2 Drieën –op nr. 33–, Het Vierde Feest, Wortel Negen, De Jongens van 3, De Mannen van 11 (namen met een getal).


Next Valley

Naam voor een investeringsfonds van een vermogensbeheerder dat specifiek investeert in vernieuwende technologie. Associatieve naam die feilloos de lading dekt.


A.R.T.Z. | Alliantie Reginale TopZorg

Opdracht van merkcreatiebureau Naem. Drie Gelderse ziekenhuizen sloegen de handen ineen om samen hoogspecialistische zorg te kunnen blijven leveren in de buurt van patiënten en hun gezin.
 De opdracht was complex omdat het merk niet te veel mocht concurreren met de namen van de ziekenhuizen, maar tegelijkertijd moest helpen om de vernieuwende aanpak te promoten. Een beschrijvende naam met een hanteerbare afkorting bleek de beste oplossing. In lopende tekst wordt A.R.T.Z. met puntjes geschreven om te benadrukken: deze afkorting staat ergens voor.


JOP: Gerbrandyprijs

JOP is een bemiddelingsbureau voor interim-overheidspersoneel. Het zette zichzelf op de kaart met de eerste jaarprijs voor interimmers, waarvoor wij de naam mochten bedenken. Pieter Gerbrandy was interim-premier tijdens de Tweede Wereldoorlog en is zeker binnen de overheid nog een bekende en gezaghebbende naam. Zijn nazaten verleenden toestemming en een aantal ervan kwam ook naar de uitreikingen. Dit zorgde voor het nodige rumoer rond deze informele prijs. Het leverde JOP ook veel contacten met opdrachtgevers en kandidaten op.


Vorm & Vorm

Organisatie die opereert op het snijvlak van sport en design. De dubbele naam à la Saatchi & Saatchi en Bird & Bird is hier dus meer dan een aandachttrekker.


West-Kruiskade: Straat met 1000 smaken / Smaakstrippenkaart

Op de multiculturele West-Kruiskade vond een culinair festival plaats. We werden gevraagd om hiervoor een pay-off of slagzin te bedenken. Dit werd West -Kruiskade. Straat met 1000 smaken. Kort ervoor had Rotterdam als eerste gemeente de strippenkaart voor het OV afgeschaft. Voor het stemformulier bedachten we daarom de naam Smaakstrippenkaart en de postertekst: De strippenkaart is terug in Rotterdam.


Vierstroom: Meerkeuzezorg

Zorgorganisatie Vierstroom ontwikkelde een pakket waar klanten extra diensten uit kunnen afnemen. Hiervoor bedachten we de bondige naam Vierstroom Meerkeuzezorg, waarbij ‘meer’ ook aangeeft dat het om een pluspakket gaat.


Vandertekst

Tekstbureau van copywriter Wouter van der Land.


VNCI: Chemiezine

E-zine (e-mailnieuwsbrief/webnieuws) voor een vereniging van chemiebedrijven. Een portmanteaunaam is voor de chemie een zeer toepasselijke vorm.


Actium (en Huiswerk)

Twee woningcorporaties in Friesland en Drenthe fuseerden en zochten een naam. De voorkeur ging uit naar een klassiek klinkende naam en een naam die paste bij hun speerpunt: klantgerichtheid. Actium is geen potjeslatijn, maar een bestaande plaats in het oude Griekenland (eveneens in het noorden). De naam doet ook denken aan woorden als actie en actief. Ons alternatief was Huiswerk, een nam die klantgerichtheid op z’n Hollands communiceert: een woningcorporatie moet zijn huiswerk doen.


AFC Ajax: Kick Off Festival

Ajax zocht een naam voor zijn open dag die zou overbrengen dat er veel meer te beleven zou zijn dan topspelers die uit een helikopter stappen.