Briefing voor naamontwikkeling

Wanneer je naamontwikkeling uitbesteedt, is een duidelijke briefing de eerste stap. Dat bespaart tijd, voorkomt teleurstellingen en leidt bovenal tot betere naamcreatie. Een goede creatieve briefing is het spreekwoordelijke blok marmer waar de naamcreatieven alleen nog maar de perfecte naam hoeven uit te hakken.

1  Ik zoek een naam voor …

Hou het hier kort: twee scholen die gaan fuseren / een sensationele nieuwe kermisattractie / een wooncentrum voor ouderen midden in het het dorp / een virtueel café voor thuisdrinkers / een biografische film over J.C. Bloem / een nieuwe ijssmaak in het supermarktschap / etc.

2  Beschikbaarheidseisen

Wil je een naam die beschikbaar is als merk? Als internationaal merk? Als handelsnaam? Als domeinnaam? Als naam voor sociale media? Vul dat hier in. Bedenk dat hoge eisen leiden tot een beperkte ruimte voor naamgeving. Registratie als merk is lang niet altijd nodig en voor vindbaarheid op internet is een exacte url niet noodzakelijk. Je kunt deze eis dus in de meeste gevallen afzwakken tot wenselijk of tot graag met suggesties voor alternatieve domeinnamen.

3  Tactiek en strategie

Welke tactische en strategische bijdrage moet de naam leveren? Zie hiervoor onze pagina Naamstrategie. Bijvoorbeeld: moet de naam bijdragen aan snelle naamsbekendheid bij relatief laag budget? Of op lange termijn onderscheidende communicatie mogelijk maken? Of een specifieke doelgroep selectief aanspreken? Of moet de naam als een fort verdedigbaar zijn als merk?

4  Doelgroepen / publiek

Voor wie is dat-waar-je-een-naam-voor-zoekt bestemd? Mocht je hier een gedetailleerde omschrijving van hebben opgesteld, voeg die dan bij; dat kan interessante aanknopingspunten opleveren.

5  Positionering / onderscheid in de markt

Waarom moeten mensen voor de te benoemen dienst of product kiezen en wat is de gewenste positie ten opzichte van andere keuzemogelijkheden? Formuleer het hier als éénregelig statement en voeg de eventuele onderbouwing bij. Van essentieel belang zijn de waarden die je aan de naam wilt verbinden. De naam mag daar in elk geval niet strijdig mee zijn.

6  Details en achtergrond

Vul hier alle overige mogelijke aanknopingspunten in en laat dat-waar-je-een-naam-voor-zoekt wanneer mogelijk zien, horen, proeven of anderszins ervaren. Sterke namen worden vaak bedacht naar aanleiding van een bijzonder detail. Voeg ook een lijstje met namen van concurrenten en vergelijkbare aanbieders bij.

7  Eigen voorkeuren

Persoonlijke voorkeuren zijn vaak relevant, alleen al omdat je bijvoorbeeld de telefoon ermee moeten opnemen. Geef hier een paar voorbeelden van namen die je sterk vindt en eventueel namen die je tegenstaan. Hier hoort een waarschuwing bij: het kan zijn dat je voor de best mogelijke naam je persoonlijke voorkeuren opzij zult moeten zetten. Maar maak je geen zorgen: het is aan de naambedenkers om je hiervan te overtuigen.

8  Planning

Wanneer heb je de naam nodig? Naamgevingstrajecten beslaan typisch enkele tientallen uren verspreid over enkele weken, maar bij uitgebreid juridisch onderzoek, marktonderzoek of grafische uitwerking is er meer tijd nodig. Bij superbloedspoed kunnen goede naamcreatieven ook in een paar uur een lijstje met goede namen produceren (‘De posters moeten morgen naar de drukker, maar we hebben nog geen naam voor ons evenement!’), maar normaal gesproken loont het om de tijd te nemen. Dus waar wacht je nog op? Plak de tekst van dit formulier in een teksteditor, vul het in en mail het ons.