NRCQ geeft misleidende tips over bedrijfsnaamgeving

Een van de redenen om aan deze site te beginnen is dat er scheepsladingen aan onzin over naamcreatie worden gepubliceerd. NRC Q gaf onlangs een lijstje met 11 do’s en don’ts voor het verzinnen van een bedrijfsnaam. Ze zijn op z’n zachtst gezegd veel te algemeen, maar in feite misleidend. De titel luidt: ‘Hoe kies je wél een goede bedrijfsnaam?’ We nemen de tips één voor één door.

(Ik parafraseer hier en daar een beetje, lees hier de complete tekst)

Do 1: De naam moet iets zeggen over je merk op een een creatieve, suggestieve manier.

Een merk is ten eerste heel iets anders dan een bedrijfsnaam.Je kunt een bedrijfsnaam inschrijven als merk, maar in veel gevallen is dat niet nodig. Moet een naam iets over je bedrijf/merk zeggen? Nee, dat hoeft niet. Er zit niets supermarktachtigs in de naam Jumbo, niets aanstekerigs in de naam Zippo en niets sportwagenachtigs in de naam Porsche. Moet een naam creatief en suggestief zijn? Sommige creatieve en suggestieve namen hebben geleid tot sterke marketingcases, maar ook dit is niet waar. Succes wordt eerder bepaald door analogie en imitatie dan door creativiteit. Hoe scoort de naam NRCQ op dit punt? Het is ongetwijfeld een naam in analogie met RTL Z. Suggestief door niet creatief te zijn. Maar ik zou niet weten wat die Q zegt.

Do 2: De naam moet een betekenis hebben, dus niet een rare afkorting, of de naam andersom gespeld. De klant moet de naam lezen en denken: áh, ik snap 'm.

Een naam krijgt betekenis door gebruik. Zo kan Blue Band margarine en Red Band snoep betekenen. Maar deze tip zou redelijk kloppen wanneer je hem om zou draaien: een naam mag niet de vraag oproepen: ‘Huh, waar slaat dit op?’ Hoe scoort de naam NRCQ op dit punt? Het is zeker een rare afkorting, maar de letters NRC zijn door gebruik zo bekend dat ze vertrouwen geven.

Do 3. Kies een naam die mensen voor zich kunnen zien; het is fijn als ze meteen een beeld erbij hebben.

Een beeldende naam is fijn, maar fijn voor wie? Er zijn geen onderzoeken naar de werking van namen die laten zien dat beeldende namen effectiever zijn. Gelijkenis met andere namen is eerder bepalend. Maar hoe scoort de naam NRCQ op dit punt? De naam roept bij mij het beeld op werkstudenten die kranten pushen in winkelcentra.

Do 4: geschikt voor uitbreiding, dat je dus niet iets kiest als CoolCars: straks wil je ook wat anders dan auto’s verkopen.

Wanneer de automarkt tegenzit kan de firma Coolcars uitbreiden met de naam Coolbikes, toch? De ware reden dat je je specialisme niet in je naam hoeft te verwerken, is dat dat meestal al uit de context blijkt. Restaurants (De Chinese Muur) en webwinkels (goedkopezonnebrillen.nl) verdienen juist geld aan het noemen van het specialisme. Hoe scoort de naam NRCQ op dit punt? De C staat voor courant, maar die is door het afkorten mooi verdoezeld.

Do 5: Emotie = goed, humor is aan te raden.

Wat NRC Q hier precies bedoeld is mij niet duidelijk. Het is in elk geval een verkeerde tip om te suggereren dat een naam in zijn eentje het publiek tot iets moet bewegen. Dat humor altijd aanbevelingswaardig is, is onzin. Je gaat ook geen auto’s verkopen met een rode clownsneus op.En een humoristische naam betekent dat je elke dag weer dezelfde grap vertelt. Dat werkt in een beperkt aantal marksituaties. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? Die is volkomen humorloos.

Don’t 1:. expres verkeerd typen, dus geen q in plaats van een k of een dubbele oo.

Dit zegt dat namen als Mexx, Connexxion, De Brooodzaak, Quorn , Compaq en Marqt slechte keuzes zijn, evenals namen van het type Flickr en Greetz. Het zijn een beetje al te modieuze namen naar mijn smaak, maar ook dat kan zijn voordelen hebben. Je kan met zo’n rare spelling van een gewoon woord een merknaam maken en dat is een sterk punt. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? Als de Q voor kwaliteit staat: fail.

Don’t 2: moeilijk te spellen, dan kan niemand je vinden op Google. Of niemand je uitspreken.

Google corrigeert spelfouten, dus dat is geen argument meer. Namen die sterk afwijken van de normale Westerse klankcombinaties en spelling zijn in het algemeen wel af te raden, maar dat is een open deur. En vergelijk succesvolle namen als Wurlitzer , Mihaly Csikszentmihalyi en Oscillococcinum (probleemloos te vinden met misspellingen). Hoe scoort de naam NRCQ op dit punt? Het is NRC Q met een spatie!

Don’t 3: wees geen na-aper: als je grootste concurrent Freshberry heet, ga dan geen Freshkiwi heten.

Wanneer Freshberry een beschermd merk zou zijn, dan kom je met Freshkiwi in de problemen. In het algemeen kan het goede strategie zijn om een naam te kiezen die in lijn ligt met je concurrenten. Dommelsch lijkt op Grolsch, Rang lijkt op King, enzovoort. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? NRC Q is na-aperij van RTL Z.

Don’t 4: een grappige naam in het Latijn? Ga ervan uit dat 1 procent van je klanten dat doorheeft, de rest ziet gewoon een onbekend woord.

Veel Latijnse woorden hebben nakomelingen in het Engels, Frans en Nederlands, dus veel woorden zijn herkenbaar. ventilator, Terminator, Stichting Humanitas, … we verstaan (neo/potjes)Latijn zelfs vrij goed. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? Ik zie vooral een onbekend woord.

Don’t 5: ga je internationaal? Check of je naam niet iets vreemds betekent in een andere taal.

Dit is eerder een do dan een don’t. Dit klopt wel. Politicus Tiny Cox kan bijvoorbeeld een internationale carriëre onder zijn huidige naam wel vergeten. Maar dit soort gevallen komt maar heel weinig voor en het is meestal niet eens schadelijk. Niemand denkt bij zeepmerk Dove aan een auditief gehandicapt persoon. Maar ok, het is altijd goed om je naam voor te leggen aan een paar buitenlanders als je internationaal zaken doet. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? De naam klinkt een beetje als ** *******, een Anglofrans scheldwoord.

Don’t 6: Gebruik nooit je eigen naam. Dat vinden mensen moeilijk te accepteren. Want ze zijn er aan gewend, ze vinden het mooi. Bovendien zegt de hele vriendenkring: superleuk, cupcakes van Katrien! Niet doen dus, Katrien.

NRC Q had het beter bij tien tips kunnen laten, want dit is echt rubbish. Bakkersketens kiezen terecht voor een achternaammerk om het gevoel van een ouderwets buurtbakkertje over te brengen. De marketing van Dyson is een perfecte marketingcase met een verhaal rond een uitvinder. Ferrari is door de naam extra onmiskenbaar Italiaans. Opel, Mercedes, Wendy’s, Heineken, Mars, Bakker Bart, Linda, Black & Decker -en vul nog duizend bekende oprichtersnamen in- bewijzen dat dit soort namen uitstekend werken. Hoe scoort de naam NRC Q op dit punt? Uitstekend, NRC Q bevat geen eigennaam, behalve een onzinnige verwijzing naar Rotterdam.

NRC Q baseerde zich voor deze 11 tips op deskundigen zoals Hans Prummel van De Naamafdeling, schrijver van De Bedrijfsnamenfabriek Erwin Wijman en Alexandra Watkins van de Amerikaanswe naming firm Eat My Words. Dat zijn alledrie mensen die zich al jaren met naamgeving bezighouden. Wat is er misgegaan?

You may also like...