Naming FAQ

Staat je vraag er niet bij? Bel of mail.
 

Doet een naam er eigenlijk wel toe? Mensen denken toch nauwelijks na wanneer ze een naam horen?

Dat laatste is in de meeste gevallen waar. Maar nauwelijks is niet hetzelfde als niets. Sommige namen worden gemakkelijker onthouden en gekoppeld aan een bepaald product. Dat verhoogt de kans dat hij wordt doorverteld. Bij merken speelt ook het beeldmerk een grote rol. Niet elke naam laat zich even gemakkelijk vertalen naar een sterk beeldmerk.
 

Is naamgeving een vak?

De mooiste merk- en productnamen zijn bedacht binnen de organisatie of zelfs door de boekhouder of het nichtje van de oprichter. Maar dat geldt ook voor de meest ongelukkige naamkeuzes. Goede naamcreatieven vinden ook op binnen drukbevolkte, moeilijke markten mogelijkheden om namen met meerwaarde te vinden. Je koopt dus zekerheid en creativiteit onder hoogspanning. Wil je toch zelf aan de slag? Kijk bij onze tips.
 

Ik kan geweldige namen bedenken. Kan ik voor jullie werken?

We zijn altijd geïnteresseerd in freelance creatief talent en ervaren creatieven. Mail ons.
 

Bedenken jullie ook filmtitels, boektitels of titels voor games?

Ja, zie deze pagina.
 

Bestaan er foute namen?

Namen die conflicten met bestaande merk- of handelsnamen opleveren kunnen kostbare fouten blijken.Verder gaat het vooral om gemiste kansen. Een naam die geen beelden of specifieke associaties oproept en geen opvallend woordmerk of prettige klankcombinatie oplevert, maar alleen een variatie is op algemene begrippen uit je markt, is bijna altijd een grote gemiste kans.
 

Wat kost het laten bedenken van een merk- of bedrijfsnaam?

Voor elke opdracht brengen we een offerte uit, die gebaseerd is op een ureninschatting: tijd voor de bespreking van de opdracht, eventueel onderzoek, het bedenken van namen, de presentatie en projectmanagement. De tijd voor projecten varieert in de meeste gevallen van enkele uren tot verschillende dagen. Tarieven geven we op aanvraag.
 

Had William Shakespeare gelijk met ‘What’s in a name?’?

Nee, en dat wist Shakespeare zelf ook. Hij legt die relativerende uitspraak in de mond van een zeer verliefd, maar ook onnozel pubermeisje. Met de titels van zijn toneelstukken liet de schrijver zien dat hij verstand van namen had.
 

Is het uitschrijven van een wedstrijd voor naamgeving een goed idee?

Het voordeel van een wedstrijd is dat je een groot aantal mensen bij je zaak kunt betrekken. Voorwaarde voor een goed resultaat is een goed geformuleerde opdracht. Hier kunnen we je bij helpen.