Wat is een goede naam?

En nieuwe merk- of bedrijfsnaam objectief beoordelen is onmogelijk.Maar door afstand te nemen en de juiste vragen te stellen kun je verschillende kandidaat-namen goed tegen elkaar afwegen.

Wat is het probleem?

Een spontaan oordeel over een naam is onbetrouwbaar. Mensen hebben een onbewuste voorkeur voor wat ze al kennen. Bij naamgeving heb je dus de neiging om te kiezen voor een naam die lijkt op namen die je al kent. Zo’n naam roept vertrouwen op, maar mist onderscheidend vermogen. Voor een naam met meerwaarde moet je een stap achteruit zetten.

Een goede naam is om verschillende redenen goed

De minimale eisen aan een naam is dat hij juridisch solide, hanteerbaar en niet wereldvreemd is. Die eigenschappen zijn redelijk eenvoudig te checken. Een naam met meerwaarde is om tenminste een aantal andere redenen goed.

  • Klinkt en bekt hij goed?
  • Roept hij een beeld op?
  • Bevat hij relevante informatie?
  • Roept hij positieve associaties op?
  • Valt hij op tussen de namen van je concurrenten en buren?
  • Kun je er een campagne mee bedenken?
  • Geeft hij aanknopingspunten voor een logo?