‘Hoe noem ik mijn tent?’: wat biedt ons boek voor nieuws?

Hoera, ons boek verschijnt op 1 september officieel. We hebben er met tussenpozen ruim twee jaar aan gewerkt en hoewel het geen heel dik boek is, schept dat verwachtingen. Wat heeft Hoe noem ik mijn tent?: gids voor het vinden van een bedrijfsnaam in de horeca te bieden? Allereerst dat het vermoedelijk de eerste publicatie in zijn soort ter wereld is. Maar er is meer.

1 Een op ondernemers gerichte gids

Hoe noem ik mijn tent? is in de eerste plaats geschreven voor horecaondernemers. Het is een echte zelfhulpgids met veel inspirerende voorbeelden en toegankelijk gepresenteerde kennis.

2 Branchegerichte aanpak

Andere boeken over bedrijfsnaamgeving richten zich op bedrijven in het algemeen en grote bedrijven in het bijzonder. Wie een naam voor een café, restaurant of hotel zoekt, zal daar niet veel inspiratie uit halen, want de horeca is wat naamgeving betreft een buitenbeentje. Onze gids geeft voornamelijk voorbeelden uit de horeca en dat zijn er in totaal honderden uit binnen- en buitenland. De horeca kent een naamgevingstraditie van meer dan tweeduizend jaar en kent ook nu nog geheel eigen trends. Ook hier besteden we aandacht aan.

3 Uitgebreide informatie over de juridische kant van bedrijfsnamen en merken

Een van de langste hoofdstukken is gewijd aan merken- en handelsnaamrecht en geeft een compleet overzicht van waar je aan MOET denken bij het zoeken van een bedrijfsnaam. Voor dit hoofdstuk hebben we advies gekregen van het Amsterdamse merkenbureau Signify. Ook hier geven we voorbeelden uit de horeca.

4 Praktische kickstarts voor het verzinnen van namen

Het eigenlijke verzinnen van namen is iets waar je snel bij kunt vastlopen. Hoe noem ik mijn tent geeft verschillende oefeningen waarmee je op weg wordt geholpen.

5 Zeer uitgebreid overzicht van naamstijlen

De mogelijkheden bij naamgeving zijn veel groter dan de meeste mensen zullen denken. Ons boek sluit af met een aantal bijlagen waarin tientallen naamstijlen met voorbeelden worden beschreven.

6 Nuchtere en solide theorie
Belangrijker nog dan het verzinnen van kandidaat-namen is het maken van een goede keuze. Het boek begint met een kort maar stevig stukje naamtheorie. Hoe functioneert een naam? En wat maakt de ene naam beter dan de andere? Met onze gids kun je een doordachte eindkeuze maken voor de naam waar je de komende jaren de telefoon mee opneemt.

Dit vind je misschien ook leuk...