Een creatieve bedrijfsnaam bedenken in 5 stappen

Foto: Breather, Unsplash

Het verzinnen van een bedrijfsnaam is leuk werk, maar kan soms frustrerend uitpakken. Want veel aansprekende vondsten blijken al bezet of leiden tot verschil van mening tussen de partners. Het gevolg? Vaak valt de keuze op een veilige, maar kleurloze keuze. Of op een vreemd gespelde, abstracte naam met als enige pluspunt de beschikbaarheid als domeinnaam. Dat zijn beide gemiste kansen. Een creatieve bedrijfsnaam met een echte meerwaarde voor je zaak is altijd te vinden door gericht te werk te gaan. We vatten de methode samen in vijf stappen.

Een creatieve bedrijfsnaam verzinnen is niet moeilijk, maar kost wel tijd

Een tip vooraf: neem de tijd. Een naam hoeft geen creatief hoogstandje te zijn, maar bij de beste namen valt alles op zijn plek. Het kost meestal uren en soms dagen voordat je zulke kandidaat-namen vindt.

1. Formuleer een scherpe briefing voor je bedrijfsnaam

Doe dit ook als je alleen werkt. Door een scherpe opdracht te formuleren scherp je ook het creatieve proces aan. Denk aan 1 à 2 A4’tjes. Beantwoord allereerst de vragen wie, wat, waar, hoe en waarom. Schrijf ook op wat jouw zaak onderscheidend maakt van de rest van je markt en waar je allemaal goed in bent. En: waar doe je het allemaal voor? Noteeer vervolgens een lijstje van eisen en wensen. Waar moet je naam absoluut aan voldoen en waar gaat je voorkeur naar uit? Voeg tot slot een inventarisatie van je voornaamste concurrenten toe.

2. Plan een brainstormdag in en verzin een dag lang kandidaat-bedrijfsnamen

Een goed gekozen bedrijfsnaam verdient zichzelf vele malen terug. Het is dus de moeite waard om er stevig over na te denken. Maak er een dag voor vrij, of plan twee sessies verspreid over twee dagen. Gebruik die tijd om zoveel mogelijk ideeën voor naamgeving uit te proberen. Streef naar een bepaald aantal, bijvoorbeeld 75 of 150 goede kandidaat-namen verzinnen.

3. Stel een shortlist samen en kies een top 3

Laat de opbrengst van de brainstormdag een paar dagen liggen en maak dan een eerste selectie. Streep namen door waar je niets in ziet en kruis namen aan die je door wilt laten gaan naar de eindronde. Wanneer je met een groep werkt, kun je dit min of meer democratisch aanpakken. Check de overgebleven namen op beschikbaarheid door te kijken bij het merkenbureau, de KvK, de SIDN en door te Googelen (NB dit is een basale check, geen garantie dat een naam echt vrij is). Als het goed is hebben genoeg namen de schifting doorstaan en heb je tenminste 12 sterke kandidaat-bedrijfsnamen over. Overweeg anders om nog en s Deze shortlist breng je vervolgens ter discussie. Schrijf van al deze kandidaat-namen de plus- en minpunten op. Zo kom je tot een uiteindelijke top 3: een favoriet en twee alternatieven.

4. Doe onderzoek naar je top 3

Dat jij (en je partners) drie namen geweldig vinden, wil niet zeggen dat de buitenwereld dat ook vindt. Doe dus onderzoek naar je naam, het liefst door mensen van je doelgroep te ondervragen. Vraag nooit naar een direct oordeel: wat vind je van deze namen? Stel een indirecte vraag, zoals: welke voorstelling heb je bij een bedrijf met deze namen? En pas daarna: naar welke zou je het meest nieuwsgierig zijn?

5. Leg je naam vast en lanceer hem groots

Het is vaak verstandig om een merkenjurist te laten controleren of je favoriete kandidaat-bedrijfsnaamnaam conflicten op kan leveren. Het is hoe dan ook belangrijk dat je zo snel mogelijk je rechten op de naam laat gelden. Lanceer hem groots en overweeg om hem als dat mogelijk is als merk in te laten schrijven.

Maak het jezelf gemakkelijk: huur ons in

Tot slot een beetje reclame voor onszelf. Hoenoemik? begeleidt regelmatig workshops voor naamontwikkeling. Het grote voordeel zit hem naast de begeleiding in de voorbereiding. We bieden ondersteuning bij het opstellen van de briefing en alle deelnemers krijgen ons werkboek Een naam in één dag. Bel voor meer informatie vrijblijvend met Wouter van der Land: 0642 038 456.