Hoenoemik? Site

Shakespeare als naamspecialist

Bij elke discussie over naamgeving komt vroeg of laat het Shakespeare-citaat ‘What’s in a name?’ ter sprake. Het is een van de meest misleidende zinnen uit de Westerse cultuurgeschiedenis. Evengoed zijn de titels van Shakespeares toneelstukken uitstekende voorbeelden van naamgeving.

Goede namen, slechte namen: Sanquin

Enige tijd geleden werd ik gebeld door de woordvoerder van Sanquin. Aanleiding was dat ik aan een journalist van het Financieel Dagblad hun naam als voorbeeld van een ongelukkige naamsverandering had genoemd. Veel mensen zullen het met me eens zijn, maar had ik gelijk?

Shower Beer

Hoe verover je een markt waar het aantal aanbieders geëxplodeerd is, zoals die voor craft beers? Een mogelijkheid is om met je productnaam je eigen nichemarkt te scheppen. Het Zweedse designbureau Snask introduceerde onlangs Shower Beer. Inderdaad een drankje voor onder de douche, om je compleet voor te bereiden op een mooie avond. De flesjes bevatten 18 cl: drie slokken sterk, maar vriendelijk bier.

Naamontwikkeling wordt eindelijk wetenschappelijk

De ontwikkelingen gaan snel. Naamcreatiebureau Zigila maakte begin deze maand bekend dat het voortaan nauw samenwerkt met Zweedse softwareontwikkelaars. En het afgelopen week officieel gelanceerde nieuwe naamgevingsbureau Namarama belooft een creatieve aanpak ‘gebaseerd op wetenschap’. Met andere woorden: ook de collega’s stoppen eindelijk met mysterieus doen over het creatieve proces bij naamontwikkeling.